De Schiedammer Online

woensdag 12 augustus 2015

Parende egels zorgen voor alarmering politie

SCHIEDAM - Als we aan een egeltje denken, denken we aan het neerzetten van een schoteltje melk. Maar vind je een jong egeltje, geef ze dan geen melk, ga ze niet zelf opvoeden. "Geef een egel nooit melk. Daar kunnen ze niet tegen. Egeltjes kun je wel wat blikvoer voor katten of in water geweekte kattenbrokjes aanbieden op een schoteltje. Prop het niet in de bek, het beestje moet zelf bepalen of het wil eten. Heel jonge egels eten namelijk nog geen kattenvoer, maar drinken nog moedermelk", aldus de website melkvoordieren. Nou was het gisteravond nog niet zover dat er aan het Johan Straussplein jonge egeltjes werden gevonden, maar twee volwassen egeltjes hadden wel concrete plannen gemaakt voor gezinsuitbreiding. De politie werd gealarmeerd door een bewoner van het Straussplein omdat deze vreemde geluiden in de bosjes hoorde, al gedurende anderhalf uur.


"Gisteravond gekke melding Johan Straussplein. Hoop gehijg, mogelijk iemand gewond. Bleken deze twee te zijn: #nageslacht", aldus de Politie, die nog wat uitvoerig is: "Gisteravond kregen collega's van de noodhulp wel een heel bijzondere melding. Een bewoner van het Johan Straussplein hoorde een hoop gehijg, dat onder het balkon vandaan kwam. De herkomst was niet duidelijk maar men was wel bezorgd. Het geluid deed denken aan iemand die bekneld zat en hulp nodig had. De toegesnelde collega's hadden al snel de oorzaak gevonden. Het bleken twee egels te zijn die samen aan voor het nageslacht aan het zorgen waren..".

Degene die de melding heeft gedaan noemt het zelf een blunder. Wij vinden het helemaal geen blunder. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Zij gaat er uitvoerig op in, we willen je dit leuke stukje niet onthouden, want deze dierenvriendin en ook fan van de politie heeft journalistiek talent:
"Rond 21.00 uur zit ik op balkon. En ik hoor gehijg. We hebben een logerend hondje van de buren erbij voor een paar weken. Met onze hondjes erbij hebben we nu drie hondjes. Die drie kunnen best gek doen en stoeien met elkaar. En gezien de warmte dacht ik dat zij het waren. Na een tijd binnen te zijn bezig geweest, ging ik een sigaret roken op het balkon. Nog steeds gehijg, maar de hondjes zaten binnen. Dan ga je toch denken, gehijg? En niks en niemand in de buurt. Toen bedacht ik me opeens dat het bij de benedenbuurvrouw wel eens voorkomt dat ze visite heeft en er een hond achter blijft in de tuin. inmiddels is het 22.00 uur en donker. Ik pak mijn zaklamp en kijk bij haar achterdeur, geen hond. Maar wel gehijg. Tuin ernaast is goed zicht en is leeg. Niks! Maar wel gehijg... Zwaar gehijg. Overduidelijk te horen. De tuin beneden ligt veel troep, stapels pallets, etc. Ik roep een paar keer of er iemand is? Of iemand hulp nodig heeft. Ik zie niks, maar hier is duidelijk iets niet goed. Ik word bezorgd en denk dat in de troep achter de pallets een kat aan een bandje wordt opgehangen, of een gewonde hond die weg gekropen of bekneld ligt. Ik ga mij nu toch echt zorgen maken!
Het voelt niks niet lekker, ik haal de buurman die naast me woont erbij en vraagt of hij mee wil kijken en luisteren. Die hoort het (gelukkig) ook en zegt direct: dat is een hond, en dit is echt niet goed hoor! Hoe lang is dit al? Nou bijna 1,5 uur. Ik besluit dan echt de politie te bellen, als dierenvriend vind ik dit echt nodig. Rond 22.30 uur bel ik de politie. En ondanks hun acties is de politie pak weg een kwartier later aanwezig. De agent en agente klimmen beiden de tuin in en horen het ook direct. De agent gaat met zijn zaklamp tussen de begroeiing en pallets kijken......ik kijk vanaf boven toe, bang om wat ze aantreffen en denk: "gelukkig is er nu hulp en kan de zwaargewonde hond nu de nodige hulp krijgen". Ik zucht van opluchting als de agent zegt: ik zie het al!
...een egeltje......nee twee egeltjes!!
What the piep....?? Dat meent u toch niet he!?? Ik heb de politie gebeld, die ondanks de acties toch snel komt voor twee egeltjes? ....ben blij dat het donker is...een zontomaatje is er bleek bij....
Ik bied direct mijn excuus aan, dat ik echt dacht dat dit zorgelijk was..
De agent en agente lachen direct en zeggen dat er beter tien keer voor niks gebeld wordt, dan één keer te laat. De agent maakt een foto van de twee hijgers
Ik vraag direct hoe lang deze blunder op mijn naam blijft staan? Want als ik de volgende keer bel zeggen ze: oh dat is die vrouw die al belt voor twee egeltjes
Wat zullen de agent en agente lachen op weg naar de volgende klus. Twee egeltjes.... Ik heb de politie lastig gevallen voor twee egeltjes...Ik heb gisterenavond een excuusbericht gestuurd naar de Politie Schiedam. En ook mijn complimenten!
"

Bianc, meldster van de luidruchtige en langdurige egeltjes vrijage is morgenochtend om 7.45 in de uitzending  bij Radio 538. Inmiddels is het landelijk nieuws aan het worden, ook de krant De Gelderlander heeft er nu aandacht aan besteed. Dit is, journalistiek gezien, wel typerend voor de tijd van het jaar, de zogenoemde komkommertijd met erg veel komkommernieuws. Maar leuk is en blijf het.

Volg ons ook op facebook en twitter en instagram.   

1 opmerking: