De Schiedammer Online

woensdag 13 januari 2016

Sven Ratzke is Starman; Bowie was Bowie. Origineel eerbetoon in Theater aan de Schie





interview door Peter Joore 
(foto's Dennis Veldman, Hanneke Wetze)


SCHIEDAM -  ‘Je doet me denken aan Klaus Maria Brandauer in de slotscène van Mephisto,’ begin ik het gesprek. ‘Als hij, als Hendrik Höfgen/Mephisto, ten einde raad, zegt: “Was wollen die von mir? Ich bin doch nur ein Schauspieler!”’ Entertainer Sven Ratzke en ik zitten in de krochten van de Goudse Schouwburg, daar waar de kleedkamers zijn. Verstopt voor de buitenwereld, waar de waan van alledag ongezien aan ons voorbij gaat, de ideale plek voor een interview over glamour, glitter, romantiek en twee uur wegdromen.



‘Dat kan,’ antwoordt hij. ‘Maar niet zo diabolisch, hoop ik.’ Ik leg uit, dat Hendrik Höfgen slechts een rol speelt en zich niet verantwoordelijk voelt voor alles wat passeert in het interbellum. Wat telt is zijn uitstraling, die refereert aan een Berlijn tussen de twee grote oorlogen, zoals Sven Ratzke dat ook heeft.‘Wat ik probeer, is een droomwereld creëren, die het publiek zelf mag uitwerken. De bühne is bewust sober van aankleding. Dat leidt het minste af. De Duitse media hebben er een woord voor bedacht: “Kopfkino.” Die term dekt wat mij betreft de lading.’
Inderdaad, op de bühne drie muzikanten: Charly Zastrau (toetsen), Haye Jellema (percussie) en de in Schiedam woonachtige Florian Friedrich (bas). Verder het podium de binnenkant van een grote zwarte doos en sfeervol licht. Sven Ratzke: ‘Teveel decor ontneemt je de kans zelf te fantaseren. Duwt je teveel een richting uit. Ik wil dat mensen, aan de hand van mijn muziek en verhalen, zelf hun decor fantaseren.’




Sven Ratzke is altijd druk. Doet liefst 7 shows door elkaar. ‘Ik ben georganiseerd en die drukte houdt me fris. Omdat het in Duits, Engels en Nederlands is, neem ik altijd eerst de tekst van een avond door. Daarna zit ik in mijn rol.’
Sven Ratzke is een mannelijke diva, een enfant terrible, de hybride variant. Hij is adrem, energiek en gekleed in extravagante haute couture. Zijn stijl? Cabaret, vaudeville, burlesque. Hij is een artiest aparte, die moeiteloos gevoelige chansons zingt, afgewisseld met stevige popmuziek. Maar bovenal is hij zichzelf. ‘Een dictator,’ zegt hij zelf. ‘Ik beslis over alle tekst en muziek. En net als nu, maak ik uit wie David Bowie twee uur lang mag zijn.’
‘Ik ben geen uitgesproken fan van Bowie. Ik vind hem fascinerend, maar in STARMAN is hij twee uur lang van mij. Ik lardeer zijn nummers met mijn eigen saus, verzin verhalen, laat Elizabeth Taylor en Andy Warhol opdraven en aanvullende rollen spelen in mijn verhaal, zijn bestaan - zoals ik dat wil.’
Sven Ratzke hanteert de waarheid als een uiterst flexibel gegeven. Dat wordt duidelijk als hij bijvoorbeeld de eerste man op de maan ergens in december 1968 placeert. Een zingende Herman Brusselmans?
Nederland-Duitsland. Amsterdam-Berlijn. Sven is van beide steden een volbloed kind. Hobbelt zonder haperingen van Oost naar West en vice versa. Zelf ziet hij dit door de media geïnitieerde keurslijf als opgelegd pandoer en niet ter zake doende. ‘Ik treed ook vaak op in New York, en daar kom je niet ver met Nederlands of Duits. Ik heb een woning in beide Europese hoofdsteden, de wereld is toch een stuk groter.’


David Bowie mag zich voorlopig de laatste noemen, die een show van Sven Ratzke op zijn conto krijgt. ‘Het wordt nu tijd voor Sven Ratzke. Er bubbelen nog zoveel ideeën door mijn hoofd ... Die verdienen een uitlaatklep.


Wat de toekomst verder geeft is vooralsnog duister. Sven staat open voor alle richtingen en varianten. Fascinaties genoeg. Denk aan Mozart, aan Björk of aan Prince, en dan met een lichte ondertoon van The Beatles? Het kan zo maar.
Sven Ratzke is de vleesgeworden Baron von Münchhausen, een tikkeltje leugenachtig, maar met fantastische verhalen, gesponnen als suiker, en die erin gaan als zoete koek. Bij hem geen protesten als de geschiedenis licht geweld wordt aangedaan. Bij hem zijn dromen, al is het maar voor twee uur, geen bedrog.


Theater aan de Schie
Stadserf 1
3112 DZ Schiedam

Sven Ratzke
STARMAN

Datum : vrijdag 22 januari
Aanvang : 20.15 uur
Toegang : € 22,00
65+/CJP : € 19,50


Noot: Dat David Bowie op 10 januari jl. is overleden, berust op louter toeval.

Noot2: Theater aan de Schie heeft in de context van het heengaan van David Bowie het optreden van Sven Ratzke ingebed in een David Bowie weekend. Daarover laat het Theater het volgende weten:

"Hommage aan David Bowie

Naar aanleiding van het overlijden van het Britse popicoon David Bowie, zondag 10 januari jl., organiseren wij, in samenwerking met Wenneker Cinema, een hommage aan David Bowie. Van vrijdag 22 tot en met zondag 24 januari 2016 staan Theater aan de Schie en Wenneker Cinema in het teken van muziek, film en theater, ter nagedachtenis aan David Bowie. Bovendien krijgen Bowie-liefhebbers, in een sfeervolle ambiance, de kans om hun eigen verzameling of liefde voor Bowie te tonen.

Theater
Vrijdag 22 januari om 20.15 uur neemt de theatrale alleskunner Sven Ratzke, samen met zijn driekoppige band (waaronder de in Schiedam woonachtige bassist Florian Friedrich), u mee op reis langs de highlights van Bowies leven in de jaren ’70. Zijn unieke interpretaties van Bowie-songs laten zich beluisteren als een ode aan de veelzijdigheid van de maestro. De voorstelling Starman van Sven Ratzke is vrijdag 22 januari om 20.15 uur te zien in Theater aan de Schie. Toegang: € 22,00. Bestel hier direct uw kaarten.

Film
Zaterdag 23 en zondagmiddag 24 januari bent u van harte welkom in het Wennekerpand. Wenneker Cinema draait een aantal films en/of documentaires ter nagedachtenis aan David Bowie. Het programma wordt nader bekend gemaakt via www.wennekercinema.nl en via onze website.

Muziek
Natuurlijk kunt u dit weekend ook met elkaar te genieten van Bowies muziek. Een specifiek programma wordt nader bekend gemaakt via onze website.

Oproep aan Bowie liefhebbers
Wij roepen alle Bowie liefhebbers en verzamelaars op om bij te dragen aan een mooi eerbetoon aan deze kunstenaar. Bent u in het bezit van bijvoorbeeld een platenverzameling, foto’s of beelden en wilt u dat dit weekend delen met anderen, meldt u zich dan aan bij Theater aan de Schie via telefoonnummer (010) 246 25 55 of via e-mail publiciteit@theateraandeschie.nl. Samen zorgen wij voor een mooi eerbetoon.

Wij begroeten u graag in het weekend van 22 tot en met 24 januari 2016 in Theater aan de Schie en/of het Wennekerpand."


Lezers, we houden jullie graag op de hoogte van de Schiedamse culturele manifestaties en schrijven over muziek voor zover muziek zich laat beschrijven. We stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl  een dikke duim omhoog geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank. Ben je twitteraar? Volg ons dan hier.
  





Geen opmerkingen:

Een reactie posten