Peter Breeman, 24-9-2015, ter gelegenheid van viering 65-jarig bestaan M&R
Geachte aanwezigen,
Welkom op ons 65 jarig jubileum. Ik
ken heel veel van u en vice versa maar voor diegene die mij niet kennen, mijn
naam is Peter Breeman één van de partners van M&R.
Ik ben geboren in 1962 en u denkt nu
wellicht gelijk : “Wat moeten wij met
deze non-informatie?”, maar wij kregen gisteren een kaart binnen van een van
onze klanten die ons feliciteerde met ons jubileum en aangaf dat wij sinds 1962
zijn aangiften verzorgden en dat hij van plan was dit voorlopig ook zo te
laten. Ik moet bekennen dat ik deze klant niet persoonlijk kende dus deed
navraag bij Wim van der Meule die vervolgens met prachtige anekdotes over zijn
beginperiode als accountant bij de betreffende klant in zijn toenmalige
lingeriezaak. Wij hebben een geheimhoudingsplicht dus op de details kan ik helaas
niet verder ingaan.
Dit deed mij nog eens realiseren dat
een accountantskantoor, in ieder geval het onze, een enorm vat is met verhalen.
Verhalen over onszelf maar meer de verhalen van en over onze klanten.
Succesverhalen, trieste verhalen,
financiële hoogte en dieptepunten maar vooral persoonlijke verhalen in goede
maar ook en misschien nog meer in slechte tijden.
Een kantoor dat 65 jaar bestaat heeft
een lange historie en klanten die soms al met hun 3e generatie klant
zijn. Ik ben dan ook trots dat ik als één van de partners dit kantoor met zijn
historie mag voortzetten en hier het woord tot u mag richten.
Het was afgelopen 1 juli exact 65 jaar geleden dat Cees Molenaar zijn accountantskantoor
is gestart. Na eerst een tijdje vanuit huis te hebben gewerkt begon hij een
echt kantoor aan de Kipstraat in Rotterdam.
Het kantoor groeide gestaag en
ongeveer 45 jaar geleden is het kantoor verhuisd naar de Tuinlaan in Schiedam. Waarom die verhuizing exact was, weet ik
eigenlijk niet, waarschijnlijk om wat dichter bij de Jenever in de buurt te
zijn.
In dat zelfde jaar (1970) kwam Martin
van Doesburg daar in dienst. Hij is in 1977
als partner toegetreden. Cees en Martin, altijd op zoek naar nieuwe
uitdagingen, besloten In 1980 een kantoor in Den Haag over te nemen waarna het kantoor met Wim van der
Meule zat ‘opgescheept’. Wim is het na 35 jaar als Hagenees nog niet zat in
Schiedam, gelukkig maar.
In 1993 is wegens groei het pand van
notaris Bonga gekocht aan de Westvest 46, onze huidige adres.
Dicht naast Hosman dus een ideale
locatie. De Heer Molenaar was inmiddels met pensioen en op zijn zoektocht naar
een geschikte partner kwam Martin in 1997 bij mij terecht en trokken we
gezamenlijk op om verdere ontwikkelingen mee te maken.
Wederom moesten we , door de groei
die we meemaakten, op zoek naar grotere huisvesting.
Geluk bij een ongeluk was, dat de
penningmeester van de Schiedamse schietvereniging er met de kas vandoor was
gegaan, wat resulteerde in het einde van de schietvereniging zodat wij het aan
ons grenzende pand aan de Lange Haven konden overnemen en bij ons bestaande
pand betrekken.
Tien jaar geleden is Rob van Wetten
met zijn kantoor aangesloten en later als partner toegetreden en vijf jaar
geleden is het administratiekantoor Regoord aangesloten. Momenteel zorgen wij
met een team van 22 mensen ervoor dat we onze klanten optimaal van dienst
kunnen zijn.
Dit was in vogelvlucht de
geschiedenis van M&R Accountants in de afgelopen 65 jaar.
Tijden veranderen. Het was in de
begintijd dat Cees Molenaar er in het weekend op zijn motor op uit ging op zoek
naar nieuwe relaties. Zelf ben ik er
niet bij geweest maar uit de overlevering heb ik begrepen dat het gebruikelijk
was dat de klanten vrijdagmiddag om een uur of één op het kantoor in de
Tuinlaan een Borrel kwamen halen en dat dit dan tot een uur of zes doorging.
Hoe men daarna thuiskwam vertelt de overlevering er niet bij maar eigenlijk
kunnen we stellen dat in die tijd de eerste netwerk events al plaatsvonden. Klanten
spraken elkaar en deden zaken met elkaar. Er werden zelfs met elkaar complete
bungalowparken aangekocht.
Deze ondernemersmentaliteit heeft altijd
wel in het DNA van ons kantoor heeft gezeten. Wij proberen echt meer te zijn
dan de accountant die één keer per jaar de jaarrekening komt bespreken. Van
oudsher richten wij ons vooral op de ondernemers en advieskant van ons beroep. De
overheid maakt het ons daarbij niet altijd even makkelijk. Door flink wat
missers van de grote kantoren is de branche de laatste jaren overspoeld met
formele regelgeving wat veel extra tijd kost en naar onze mening voor het MKB
vaak veel te ver door slaat. We proberen hier binnen de mogelijkheden van de
wet wel zo soepel mogelijk mee om te gaan.
Ook onze branche heeft het de laatste
tijd moeilijk. Zoals veel ondernemers hebben
ook wij de crisis gevoeld. Maar
daarnaast is er nog wat anders aan de hand, het is te makkelijk om alles op de
crisis af te wentelen. Net zoals de problemen in de detailhandel niet alleen
een crisisprobleem zijn, maar mede en vooral het gevolg van de opkomst van het
internet. En dat geldt ook voor onze branche. Sterk toegenomen automatisering, en verregaande internettoepassingen zijn
bedreigingen maar vooral ook kansen waar wij mee te maken hebben.
Ondanks onze hoge leeftijd hebben wij
de handdoek opgepakt en het afgelopen jaar grote stappen voorwaarts gemaakt. Wij
werken geheel "in de cloud", alle dossiers zijn vanaf boekjaar 2014
geheel gedigitaliseerd en dashboardtoepassingen inclusief apps en in de zeer
nabije toekomst klantenportals zorgen
ervoor dat onze klanten snel en helder inzicht krijgen in hun financiële reilen
en zeilen. Onze kernactiviteit is en
blijft adviseren. Dat is het altijd al geweest maar we hebben een wel een up-to date administratie nodig om dat optimaal
te kunnen doen. Deze combinatie maakt ons als kantoor sterk en zorgt ervoor dat
we met onze 65 jaar nog niet met pensioen hoeven, afgezien van het feit dat dit
tegenwoordig pas bij 67 kan en met de onberekenbare wetgevers tegen die tijd
waarschijnlijk pas bij 69.
Wij vieren dit jaar dus onze
briljante jubileum en zijn blij dat we dat met u kunnen doen. U, onze relaties
en onder relaties verstaan wij uiteraard onze klanten, maar ook de
intermediairs zoals banken, notarissen, advocaten en andere specialisten met
wie wij nauw samenwerken en die deel uit maken van ons uitgebreide netwerk.
We worden tegenwoordig overspoeld met
de term "Lean management"
hetgeen niets anders inhoudt dan het snijden in afdelingen en processen
om deze zo optimaal en goedkoop mogelijk te maken. Wij zijn door onze relatief
kleine kern, in combinatie met een uitgebreid netwerk heel goed in staat om
lean en mean te werken, hebben het eigenlijk nooit anders gedaan. We blijven
dit dan ook doen en zijn ervan overtuigd dat we daardoor klaar zijn voor in
ieder geval de komende 35 jaar zodat we de 100 jaar kunnen volmaken. We hopen
dit samen met u te mogen doen.
Of ik het zelf nog ga meemaken, wordt
een beetje spannend vandaar dat ik nu maar vast met u een toast wil uitbrengen
op de afgelopen 65 jaar en de komende 35.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten