De Schiedammer Online

Teksten



Peter Breeman, 24-9-2015, ter gelegenheid van viering 65-jarig bestaan M&R

Geachte aanwezigen,

Welkom op ons 65 jarig jubileum. Ik ken heel veel van u en vice versa maar voor diegene die mij niet kennen, mijn naam is Peter Breeman één van de partners van M&R.
Ik ben geboren in 1962 en u denkt nu wellicht gelijk :  “Wat moeten wij met deze non-informatie?”, maar wij kregen gisteren een kaart binnen van een van onze klanten die ons feliciteerde met ons jubileum en aangaf dat wij sinds 1962 zijn aangiften verzorgden en dat hij van plan was dit voorlopig ook zo te laten. Ik moet bekennen dat ik deze klant niet persoonlijk kende dus deed navraag bij Wim van der Meule die vervolgens met prachtige anekdotes over zijn beginperiode als accountant bij de betreffende klant in zijn toenmalige lingeriezaak. Wij hebben een geheimhoudingsplicht dus op de details kan ik helaas niet verder ingaan.
Dit deed mij nog eens realiseren dat een accountantskantoor, in ieder geval het onze, een enorm vat is met verhalen. Verhalen over onszelf maar meer de verhalen van en over onze klanten. 
Succesverhalen, trieste verhalen, financiële hoogte en dieptepunten maar vooral persoonlijke verhalen in goede maar ook en misschien nog meer in slechte tijden.
Een kantoor dat 65 jaar bestaat heeft een lange historie en klanten die soms al met hun 3e generatie klant zijn. Ik ben dan ook trots dat ik als één van de partners dit kantoor met zijn historie mag voortzetten en hier het woord tot u mag richten.

Het was afgelopen 1 juli exact  65 jaar geleden dat Cees Molenaar zijn accountantskantoor is gestart. Na eerst een tijdje vanuit huis te hebben gewerkt begon hij een echt kantoor aan de Kipstraat in Rotterdam.
Het kantoor groeide gestaag en ongeveer 45 jaar geleden is het kantoor verhuisd naar de Tuinlaan in Schiedam.  Waarom die verhuizing exact was, weet ik eigenlijk niet, waarschijnlijk om wat dichter bij de Jenever in de buurt te zijn.
In dat zelfde jaar (1970) kwam Martin van Doesburg  daar in dienst. Hij is in 1977 als partner toegetreden. Cees en Martin, altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen, besloten In 1980 een  kantoor in Den Haag over  te nemen waarna het kantoor met Wim van der Meule zat ‘opgescheept’. Wim is het na 35 jaar als Hagenees nog niet zat in Schiedam, gelukkig maar.  

In 1993 is wegens groei het pand van notaris Bonga gekocht aan de Westvest 46, onze huidige adres.
Dicht naast Hosman dus een ideale locatie. De Heer Molenaar was inmiddels met pensioen en op zijn zoektocht naar een geschikte partner kwam Martin in 1997 bij mij terecht en trokken we gezamenlijk op om verdere ontwikkelingen mee te maken.
Wederom moesten we , door de groei die we meemaakten, op zoek naar grotere huisvesting.

Geluk bij een ongeluk was, dat de penningmeester van de Schiedamse schietvereniging er met de kas vandoor was gegaan, wat resulteerde in het einde van de schietvereniging zodat wij het aan ons grenzende pand aan de Lange Haven konden overnemen en bij ons bestaande pand betrekken.

Tien jaar geleden is Rob van Wetten met zijn kantoor aangesloten en later als partner toegetreden en vijf jaar geleden is het administratiekantoor Regoord aangesloten. Momenteel zorgen wij met een team van 22 mensen ervoor dat we onze klanten optimaal van dienst kunnen zijn.
Dit was in vogelvlucht de geschiedenis van M&R Accountants in de afgelopen 65 jaar.

Tijden veranderen. Het was in de begintijd dat Cees Molenaar er in het weekend op zijn motor op uit ging op zoek naar nieuwe relaties.  Zelf ben ik er niet bij geweest maar uit de overlevering heb ik begrepen dat het gebruikelijk was dat de klanten vrijdagmiddag om een uur of één op het kantoor in de Tuinlaan een Borrel kwamen halen en dat dit dan tot een uur of zes doorging. Hoe men daarna thuiskwam vertelt de overlevering er niet bij maar eigenlijk kunnen we stellen dat in die tijd de eerste netwerk events al plaatsvonden. Klanten spraken elkaar en deden zaken met elkaar. Er werden zelfs met elkaar complete bungalowparken aangekocht.

Deze ondernemersmentaliteit heeft altijd wel in het DNA van ons kantoor heeft gezeten. Wij proberen echt meer te zijn dan de accountant die één keer per jaar de jaarrekening komt bespreken. Van oudsher richten wij ons vooral op de ondernemers en advieskant van ons beroep. De overheid maakt het ons daarbij niet altijd even makkelijk. Door flink wat missers van de grote kantoren is de branche de laatste jaren overspoeld met formele regelgeving wat veel extra tijd kost en naar onze mening voor het MKB vaak veel te ver door slaat. We proberen hier binnen de mogelijkheden van de wet wel zo soepel mogelijk mee om te gaan.

Ook onze branche heeft het de laatste tijd moeilijk.  Zoals veel ondernemers hebben ook wij de crisis gevoeld.  Maar daarnaast is er nog wat anders aan de hand, het is te makkelijk om alles op de crisis af te wentelen. Net zoals de problemen in de detailhandel niet alleen een crisisprobleem zijn, maar mede en vooral het gevolg van de opkomst van het internet. En dat geldt ook voor onze branche. Sterk toegenomen automatisering,  en verregaande internettoepassingen zijn bedreigingen maar vooral ook kansen waar wij mee te maken hebben.

Ondanks onze hoge leeftijd hebben wij de handdoek opgepakt en het afgelopen jaar grote stappen voorwaarts gemaakt. Wij werken geheel "in de cloud", alle dossiers zijn vanaf boekjaar 2014 geheel gedigitaliseerd en dashboardtoepassingen inclusief apps en in de zeer nabije toekomst klantenportals  zorgen ervoor dat onze klanten snel en helder inzicht krijgen in hun financiële reilen en zeilen.  Onze kernactiviteit is en blijft adviseren. Dat is het altijd al geweest maar we hebben een wel een  up-to date administratie nodig om dat optimaal te kunnen doen. Deze combinatie maakt ons als kantoor sterk en zorgt ervoor dat we met onze 65 jaar nog niet met pensioen hoeven, afgezien van het feit dat dit tegenwoordig pas bij 67 kan en met de onberekenbare wetgevers tegen die tijd waarschijnlijk pas bij 69.

Wij vieren dit jaar dus onze briljante jubileum en zijn blij dat we dat met u kunnen doen. U, onze relaties en onder relaties verstaan wij uiteraard onze klanten, maar ook de intermediairs zoals banken, notarissen, advocaten en andere specialisten met wie wij nauw samenwerken en die deel uit maken van ons uitgebreide netwerk.

We worden tegenwoordig overspoeld met de term "Lean management"  hetgeen niets anders inhoudt dan het snijden in afdelingen en processen om deze zo optimaal en goedkoop mogelijk te maken. Wij zijn door onze relatief kleine kern, in combinatie met een uitgebreid netwerk heel goed in staat om lean en mean te werken, hebben het eigenlijk nooit anders gedaan. We blijven dit dan ook doen en zijn ervan overtuigd dat we daardoor klaar zijn voor in ieder geval de komende 35 jaar zodat we de 100 jaar kunnen volmaken. We hopen dit samen met u te mogen doen.
Of ik het zelf nog ga meemaken, wordt een beetje spannend vandaar dat ik nu maar vast met u een toast wil uitbrengen op de afgelopen 65 jaar en de komende 35.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten